“God straft meteen”

station lokerenAfgelopen vrijdagavond na dagenlang watertanden dan toch van de 10 minuten overstaptijd in Dendermonde geprofiteerd om in de frituur naast spoor 1 een kleintje met mayonaise te gaan kopen.

Omdat dat wel lekker maar niet gezond is en omdat “karma sucks” kondigde de conducteur even later aan dat de trein, omwille van problemen met de seininstallatie ter hoogte van Zele, met 20 tot 30 minuten vertraging zou vertrekken. Waarop er veel gezucht, gesteund en vooral getelefoneerd werd. Een vrouw die een paar banken verder zat, belde haar man om hem te laten uitzoeken of ze met de bus van Dendermonde naar huis kon. Anderen gingen maar wat op het perron rondhangen in een poging toch al wat te profiteren van weekend en zon.

Ik twijfelde: 30 minuten vertraging, Dendermonde-Lokeren-Eksaarde? Toch mee met NMBS of met de fiets? Een paar minuten later sprong ik grijnzend van de trein, plooide mijn fietsje in rijstand en liet de verwonderde perron-zonnebaders achter me voor een rit van pakweg 18 km. De weg tussen Dendermonde en Lokeren heeft weinig te bieden, maar doorduwen kun je daar wel; ik kwam 50 minuten later thuis, 20 minuten later dan normaal, maar pakweg een kwartier vroeger dan wanneer ik in Dendermonde op de trein zou blijven zitten zijn.

En daarmee is het weer eens bewezen; hippe super-pendelaars nemen de trein én hun vouwfiets!

(foto Dendermonde station van WikiMedia Commons, maker is Vitaly Volkov).

2 thoughts on ““God straft meteen”

  1. Leo Fiers

    Voor de tweede keer organiseert de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers vzw (BTTB vzw) een grote stiptheidsenquête. Een maand lang (van 1 tot/met 31 oktober 2007) kunnen treinreizigers de gegevens over hun verplaatsing (vertrekstation, voorzien vertrekuur, daadwerkelijk vertrekuur, bestemmingsstation met voorzien aankomstuur en daadwerkelijk aankomstuur en idem dito voor tussenstations) ingeven op een website (www.stiptheid.be). Opdat de enquête representatief zou zijn is het wel de bedoeling dat de gegevens over alle verplaatsingen worden ingevuld, ook deze waarvan op tijd in het bestemmingsstation aankwam.

    Vorig jaar verzamelde de Bond van Trein– Tram- en Busgebruikers alzo gegevens over meer dan 6000 verplaatsingen. Nieuw dit jaar is dat deze stiptheidsenquête loopt in samenwerking met de Franstalige zustervereniging ACTP waardoor nu ook meer gegevens over de stiptheid in het meer zuidelijke gedeelte van het land zullen worden verzameld.

    Meer informatie is te vinden op http://www.stiptheid.be. Meedoen zou ik zo zeggen want hoe meer gegevens hoe representatiever de enquête.

    Let wel: De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers trekt geenszins de stiptheidsgegevens van infrastructuurbeheerder Infrabel in twijfel. Wel is er hier de kritiek dat de spoorwegen de vertragingen van TREINEN meet terwijl de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers de vertraging van VERPLAATSINGEN meet, m.a.w. de vertragingen zoals de gebruikers die daadwerkelijk ervaren. Immers: een gebruiker kan zijn aansluiting missen terwijl die aansluitende trein wel degelijk op tijd op zijn eindbestemming aankomt. Voor Infrabel is de eerste trein dan misschien beperkt te laat (in zijn eindstation kan die trein trouwens reeds alle vertragingen hebben ingelopen waardoor hij in de statistieken als -op tijd- wordt geboekstaafd, maar komt die aansluitende trein wel op tijd aan zodat ook deze trein als -op tijd- wordt geboekstaafd. Door het missen van zijn aansluiting komt de reiziger wel minstens 30 en soms zelfs 60 minuten ter bestemming. Of hoe eenzelfde realiteit in de statistieken op een totaal andere manier wordt weergegeven.

    Indirect is het dan ook de bedoeling van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers dat de spoorwegen (lees: de NMBS-Groep) een nieuwe methode zouden ontwikkelen die meer rekening houdt met de vertraging zoals gebruikers die ervaren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door in de knooppuntstations na te gaan in welke mate de op papier voorziene aansluitingen daadwerkelijk werden gerealiseerd.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *