BBC bannert in het buitenland

bbc news screenshotU weet het misschien niet, maar mijn e-hart klopt voor strak webdesign en voor sites waar content het haalt van commercie. En dat hart, dat bloed nu een beetje. Want op http://news.bbc.co.uk (ook via http://www.bbcworld.com), is sinds een paar dagen flink wat plaats gemaakt voor advertenties.

Bezoekers van buiten de U.K. krijgen op die manier op de homepage alleen al 4 banners te slikken. Maar dat is blijkbaar nog niet voldoende, want naast die hoogst irritante bannering plakt de Beeb nu ook advertenties voor haar on-demand video-fragmenten. De eilanders zelf blijven, dankzij de technische wonderen van de geolocation, overigens gespaard van deze stortvloed aan commercie.

En nee, verzekert de Beeb ons, de reclame heeft geen impact op de inhoud en nee, de internationale en UK-websites verschillen voor de rest niet van elkaar. Ze doen dat om met de inkomsten hun journalistiek, programma’s en website de komende jaren verder te kunnen verbeteren, zeggen ze. OK, point taken! Maar het bastion van journalistieke kwaliteit en serieux gaat zo toch maar overstag voor de roep van het geld. En de strakke site is plots heel wat minder .. strak. Misschien moet ik maar opteren voor de low graphics of pda-versie?

2 thoughts on “BBC bannert in het buitenland

  1. angelo

    op je blog terecht gekomen via google. bedankt voor die youtube-link met “CRS”.

    wat je zegt over de bbc… is een omroep volledig gesubsidieerd door een overheid dan wel zo onpartijdig? en reclame vinden we terug in alles, ook kwaliteitskranten, ook culturele instellingen, ook… verliezen ze daarmee hun geloofwaardigheid?
    enige goede reden om reclame te bannen (zelfs dat woord hebben ze al ingepalmd, maar soit) is, wat mij betreft, het esthetische : tis gewoon geen zicht… een artikel over irak naast de banner van een iphone…

    Reply
  2. futtta

    goh, absolute onpartijdigheid bestaat niet en ik ben er van overtuigd dat een instituut als de bbc alles in het werk zal stellen om de onpartijdigheid proberen te benaderen. maar ik denk echt dat het verschijnen van reclame een -tijdelijke- impact heeft op de geloofwaardigheid van de bbc ja; het zal een kwestie van gewenning zijn zeker? maar banners van airbus, terwijl de bbc regelmatig kritisch over schrijft (nav vertragingen van de a360 en a400m, de ontslagen bij eads, …), dat zal vreemd blijven doen. en dat bannering lelijk is, daar zijn we het zeker over eens.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *