Terug op de vouwfiets!

vero = cheapo dahon vouwfietsHet heeft even geduurd, maar ik vouwfiets sinds vorige week dinsdag opnieuw vrolijk door Brussel. In tegenstelling tot wat de aficionados me aanraadden, ben ik niet voor een Brompton gegaan. En een Birdy, da’s al helemaal out of my league.

Nee, ik heb voor de goedkoop gekozen; een Dahon Roo D7 die dan nog eens onder vreemde vlag vaart. Met mijn Vero (afkorting van de naam van de groothandelaar die zich een container van die merkloze Dahons heeft gekocht) heb ik een splinternieuwe vouwfiets die echt wel ongelofelijk goed bolt voor minder dan 400 euro. Het versnellingsapparaat schakelt als boter en het in hoogte verstelbaar stuur is ook handig. Als ik de bouw van de oude Dahon en de nieuwe Vero (Dahon) vergelijk, valt ook op dat het scharnier van de stuurstang er nu veel degelijker uitziet. En een nieuwe fiets, dat betekent garantie; 2 jaar op de fiets en zelfs 10 jaar op de kader. Dat het echt niet fout kan gaan, toch? Ik zal eens zwaaien als ik U voorbijzoef op uw stevige gietijzeren Brompton! ;-)

10 thoughts on “Terug op de vouwfiets!

  1. Philip Paeps

    Proficiat. :-)

    Ik zit al een tijdje te kijken naar die Ti-Bromptons, maar ze zijn de prijs niet waard. Met ongeveer 10kg valt die “gietijzeren” (Al+staal) nog wel mee hoor. Tenslotte is het de bedoeling om er op te rijden, niet om er gewicht mee te heffen!

    Veel rijplezier!

    Reply
  2. futtta Post author

    idd, het gewicht doet er eigenlijk niet zo toe, het gaat over rendement en rijcomfort en dat laat zich niet zo eenvoudig vergelijken. maar zo een birdy, daar mag de postbode me altijd voor uit mijn bed halen!

    over die ti-brompton lijk ik niet direct veel te vinden op de brompton site? of is mijn brilleke nu ook al kapot? ;-)

    Reply
    1. frank Post author

      nee dat lukt niet. ik laat m’n vouwfiets gewoon in het tussencompartiment staan, nog geen problemen mee gehad.

      Reply
    1. frank Post author

      goh, dat ziet serieus af in brussel (kasseien, tramsporen en mijn “jeugdige” baldadigheid), maar blijft een snelle fiets die tegen een stootje kan. maar een trein-genote rijdt met een birdy, da’s echt een prachtfiets. daar hoop ik ooit nog de nodige centen voor neer te kunnen leggen :)

      Reply
      1. doralien

        Hey, ik wil een goede compact vouwfiets kopen.
        Heb al testrit gemaakt met brompton , maar is voor mijn lengte te klein , moet te veel naar voor gebogen zitten en is voor mij niet zo goed .
        Heb nu testrit met birdy gedaan , rijd heel goed , vouwen gaat ook goed, maar transporteren op die wieltjes gaat niet zo handig dan dat ik dacht , kostprijs heel duur …. dan maar ori fiets ? of ook een dahon zoals de jouwe … maar bestaan die ook met een rak op met wieltjes zodat je hem net zoals de brompton , gemakkelijk kunt rollen en je hem niet steeds hoeft te tillen , Graag je advies

      2. frank Post author

        voor zover ik weet heeft de dahon geen rek met wieltjes nee. voor de rest een kwestie van voorkeur, een testrit met een ori en dahon zou veel duidelijk moeten kunnen maken? succes ermee!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *