Mijn vader is een tovenaar

paps in tuin zoals te zien in zijn ebay-profielAls klein jongetje vond ik dat mijn vader een tovenaar was, of dan toch ten minste een uitvinder. Hij was eigenlijk machine-ontwerper, gespecialiseerd in mechanica, pneumatiek en hydraulica. En veel  “boerenwijsheid”, dat kwam er volgens hem ook bij kijken. Hij werkte het grootste deel van zijn carrière voor een multinational, op zoek naar verbeteringen aan de productie-machinerie, naar hogere snelheid, minder slijtage en minder afgekeurde “gelullekes”. Zijn werk was dikwijls een obsessie, met alles wat daar bij hoort. ‘s Avonds, in de luie zetel, schetste hij zijn ideeën zomaar op capsuleseen A4’tje. Op basis van die schetsen maakte hij dan complexe technische tekeningen, met de hand aan de tekentafel eerst (inclusief normschrift vanzelfsprekend), meer en meer op de computer sinds het einde van de jaren ’80. En de machines draaiden inderdaad stelselmatig sneller en slijtvaster, de afgekeurde productie daalde en de multinational was tevreden. Mijn vader was daar toch een beetje een tovenaar! Maar hij is ondertussen al een paar jaar met prepensioen en het was dus tijd om andere bezigheden te zoeken. Al die technisch-creatieve energie moet toch ergens naartoe?

Naast wekkers, zakmessen en aanstekers verzamelde mijn vader al een tijdje oude vulpennen, Sheaffer Vac-Fils vooral. Die “plunger-fillers” uit de jaren ’30 tot ’50 onderscheidden zich toen van andere types pennen door een vernuftig vulsysteem, zonder “inktzakje”, waardoor het inktreservoir tot 70% meer inkt kon bevatten. De vintage Vac-Fils die je op eBay en andere rommelmarkten kunt kopen, vullen en schrijven zelden nog perfect, omdat de dichtingen van het vacuüm vulsysteem versleten zijn. Reparatie is daarenboven niet vanzelfsprekend want Vac-Fils zijn niet bepaald onderhoudsvriendelijk. Er is volgens de bijbel van vulpen-reparaties dan ook een flinke kans dat de pen bij reparatie onherroepelijk beschadigd raakt. Nieuwsgierig besloot mijn vader om één van zijn defecte Sheaffers toch voorzichtig te demonteren om een oplossing te zoeken. Hij slaagde er in om de pen perfect te herstellen door zelf enkele extra onderdeeltjes te maken en die te monteren. Van de ene reparatie kwam de andere en ondertussen heeft “Fountainbel”, zoals hij op een groot online pennenforum gekend is, al heel wat van zijn Sheaffer’s hersteld met behulp van gestandardiseerd reparatiemateriaal.

Mooie oude pennen repareren is één zaak, maar het tovenaarsbloed kruipt waar het niet gaan kan; mijn vader ontwierp en 1ste prototype fountainbel tributemaakte onlangs ook een eigen vulpen, de Fountainbel “Plunger-Filler Tribute”. Hij liet zich daarvoor inspireren door de oude Sheaffer Vac-Fils, maar gebruikte moderne dichtings-technieken die ten dele al in zijn reparatiesets te vinden waren.

Alle onderdelen, met uitzondering van de voeding met gouden penpunt (“feed” en “nib”, van Sheaffer of Pelikan) en een aantal dichtingsringen zijn met de hand gemaakt in het “tuinhuis”, dat eigenlijk eerder een klein technisch atelier is waar mijn vader zijn werkdagen doorbrengt. De transparante materialen in de Demonstrator Pen zijn polycarbonaat, het 2de prototype is in “swirled hard rubber”. De klip, zuigerstang & “capring” zijn van roestvrij staal. Alles is zo gemaakt dat de pen volledig kan worden gedemonteerd in 10 minuten, zonder speciaal gereedschap of het gebruik van hitte.

design fountainbel plunger fill tribute

Het vulsysteem is een moderne versie van Sheaffer’s plunger-filler-principe; de pen (ongeveer zo groot als een Montblanc 149) heeft een vullingsgraad van 100%, goed voor een uitzonderlijke 3cc. Naast dat grote inkt-reservoir is er een 2de kleinere inktkamer (0,5cc), die gebruikt wordt bij het schrijven. Door die aparte 2 inktkamers en door de dichtingsklep ertussen, is het risico op lekken of kladden door temperatuur- of luchtdruk-variaties 2de prototype fountainbel tribute(vooral bij vliegreizen een probleem) zowat onbestaand en dat blijkt uitzonderlijk voor plunger-fillers.

De Fountainbel “Plunger-Filler Tribute” zal waarschijnlijk nooit echt in productie gaan, onder andere omdat de Italiaanse luxe vulpennen-producent Visconti een patent op een gelijkaardig principe lijkt te hebben. Maar het blijft een staaltje van de creativiteit, het inzicht en de vakmanschap die mijn vader -voor mij- lang geleden al tot tovenaar maakten. Ik ben dan ook nog altijd een bijzonder trotse zoon!

8 thoughts on “Mijn vader is een tovenaar

  1. sas

    ons vader hé …als kind vond ik het ook altijd zo super om te zeggen dat mijn vader ‘uitvinder’ was. Als ik die megagrote technische tekeningen op zijn tekentafel zag vond ik ‘mijne papa’ toch zo superslim.
    misschien zeggen we wel te weinig wat voor ne krak dat hij is, enfin jij hebt het met dit artikel meer dan goedgemaakt ;-)

    Reply
  2. Harm

    Beste Frank,

    Met veel plezier je verhaal gelezen. De twee pennen zien er prachtig uit! Klopt het dat ik op de eerste foto wat condens in de dop bij de nib en het dopje van het vulsysteem zie? Waarschijnlijk op te lossen met kleine gaatjes, iets wat ik de oude meester niet hoef uit te leggen waarschijnlijk ; ).

    Mvg, Harm

    p.s. houdt de pennen onder alle omstandigheden in de familie! Het zijn fysieke stukjes (familie)geschiedenis.

    Reply
    1. fountainbel

      Er vormt zich steeds effectief wat condensatie in de cap, dat is onvermijdelijk bij een hermetisch afgesloten cap.

      Alterrnatief kan men eventueel een dwarsgaatje door de nib kamer van de cap boren, een “venthole” maar dan is het risico voor uitdrogen van de nib ook groter …

      Reply
  3. André

    Beste Frank,

    The story goes on, ben een van de gelukkigen die een Conid pen bezit, engineered by Fountainbel, er is dus toch een vervolg gekomen.

    Grts,

    Andre.

    Reply
  4. Leonard

    dag Frank,
    Je vader is inderdaad een tovenaar. Mijn defecte Sheafferpen had ik toestuurd aan de officiële dealer in Brussel. Helaas zonder commentaar in dezelfde staat retour ontvangen. Teleurstelling alom dat begrijp je. Ben toen gaan rondzoeken op het internet. Kwam op jouw blog uit, met vermelding van het e-mailadres van je goede vader.
    Welnu je raadt het al, de pen opgstuurd en in no-time weer retour… gerepareerd en wel!
    Wat een fantastische vader.
    groet,
    Leonard

    Reply
  5. Guy Franckaerts

    Ik bezit een oude Parker 51, geschenk van overleden piloot. Zuigmechanisme is stuk en alleen in Engeland kunnen ze het herstellen. Kun jij me helpen?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *