Google lust Flash, maar willen we dat wel?

Ge weet het, ik ben geen fan van sites die geheel of grotendeels Flash-gebaseerd zijn (idem voor Flex of MS Silverlight, vanzelfsprekend). Daarvoor geloof ik te sterk in de kracht van gestandardiseerde html, css en javascript en hecht ik te veel belang aan toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en ‘searchability’.
Maar met de  ‘searchability’ van Flash zit het blijkbaar dan toch wel snor; Google indexeert blijkbaar ook swf-bestanden (flash dus). De “do no evil”-zoekgoden maken daarvoor gebruik van de Adobe Search Engine SDK die onder andere een applicatie bevat om (html-)strings uit een swf-file te halen. Swf2html lijkt qua functionaliteit gelijkaardig aan swfstrings, onderdeel van het open source swftools.
Dat Google nu ook Flash indexeert, is echter niet altijd ideaal. Probeer bijvoorbeeld een eenvoudige zoekopdracht naar “student woon samen sparen kbc“. Het 3de (!) zoekresultaat is een link naar een “instructie-filmpje” over de KBC Spaarservice. Normaal gezien krijg je die presentatie enkel in de KBC-site te zien, maar dankzij Google wordt het flash-bestand zonder die context ontsloten. Ik durf te wedden dat dat toch niet echt de bedoeling is? En dat een grootbank of webcommunicatie-bureau vermoedelijk toch prefereert dat zoekresultaten naar de site (van de klant) gaan, in plaats van naar het individueel geindexeerde flash-bestand?
Mijn mening over flash blijft dan ook grotendeels onveranderd:

  1. geef de zoveel mogelijk de voorkeur aan ‘plain old html’, zeker voor navigatie
  2. gebruik flash enkel voor pagina-elementen en niet voor hele pagina’s
  3. gebruik flash enkel als die technologie een duidelijke meerwaarde biedt (voor video of iets game-achtigs bv)
  4. zorg voor een beschrijving van de inhoud van de flash in de html (in de div waar de flash wordt geplaatst, of in noscript-tags)
  5. mijn enige nieuwe advies: voorkom dat swf-files worden geïndexeerd (dmv robots.txt) of voeg code toe aan je flash, zodat die enkel in de juiste context getoond wordt (ik veronderstel toch dat dat kan, zoals ook een html-pagina met wat javascript in de juiste iframe-context kan gedwongen worden?).

Om af te sluiten nog een bijzonder leerrijk (flash-)filmpje misschiens?

4 thoughts on “Google lust Flash, maar willen we dat wel?”

  1. voor flash-designers die ondanks bovenstaande vaderlijke vermaning hun swf-files een beetje SEO-friendly willen maken; blijkbaar kun je metadata toevoegen in flash CS3 (en flash 8 ) en google zou (onder andere) die title en description gebruiken.

    Reply
  2. Interessant logje.
    Als je filtert op een bepaald formaat, is toch toch altijd zo dat je het bestand krijgt en niet de html-pagina? Maar ik heb mij nog nooit de vraag gesteld of een bedrijf daarbij stilstaat. De truc zal zijn om in je bestandsnaam duidelijk naar het bedrijf te verwijzen.

    Reply
  3. klopt, maar in het voorbeeld dat ik geef met “student woon samen sparen kbc” komt er geen file-formaat aan te pas. het feit dat ik met zulk een redelijk voor de hand liggende zoektermen toch op een flash-animatie-uit-context kom, toont aan dat het feit dat google flash kan indexeren, niet persé een goede zaak is en dat je daar dus rekening mee moet houden.

    Reply
  4. Pingback: futtta's blog

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.