Vouwfiets-dilemma’s 2015

Na 5 jaar vouwfietsen, naar schatting 23.000 km en 3 nieuwe stuurscharnieren (!) heb ik mijn Dahon Vitesse D7HG dan toch vervangen. Ik heb getwijfeld of ik dan toch voor Brompton zou gaan, maar zelfs het basismodel kost bijna dubbel zoveel en rekening houdend met de opties die ik zou moeten bijbetalen, mijn fietskilometers, het terrein (Brussel is veeleisend voor fiets en berijder) en mijn … slijtige rijstijl, zie ik me die extra investering daar absoluut niet uithalen.
Oud (2010) en nieuw (2015) nog even samen
Een nieuwe Dahon Vitesse D7HG dus (en ja, opnieuw met die Shimano Nexus 7-speed internal hub, wie zou er nu om god nog met een derailleur willen rondrijden?), maar daar stopte het twijfelen niet; meer dan 20% goedkoper (!) online kopen, of voor de fietsenmaker om de hoek kiezen. Het is de fietsenmaker geworden; voor reparaties onder garantie (stuurscharnieren, bijvoorbeeld) moet je bij de online winkel de fiets opsturen en ben je hem al gauw enkele weken kwijt. En voor gewone reparaties ben ik daar de afgelopen 5 jaar (en daarvoor, met mijn andere fietsen) ondanks de drukte altijd snel, goed en goedkoop geholpen. Nee, die 20% investering in de beste service-na-verkoop (en in de lokale economie), die haal ik er dan wel weer uit.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.