i-merge wordt boondoggle en irriteert me nu al mateloos

Na enkele weken aanzwellend tromgeroffel op de eigen site en in blogland (dankzij de best leuke ‘kies uw pixel’ actie), werd vandaag het doek van the-agency-formerly-known-as-i-merge gehaald. Boondoggle heten ze nu (uitleg over die naam op de Some minor issues-blog) en ze hebben hun site ook al proper gerebrand.
En daar loopt het wat mij betreft al direct flink fout; niet enkel de Britse acteur in de intro (die je probeert te overtuigen je telefoonnummer achter te laten zodat hij je kan terugbellen om je op je Boondoggle te beoordelen), maar de HELE SITE is FLASH! Arggggggg! En waarom? Alleszins niet omwille van de nifty features op hun site; die bevat eigenlijk gewoon een paar pagina’s met wat tekst, een paar logo’s, een kleine applicatie en een link naar hun blog.
Misschien mis ik iets, misschien zit er zoveel aan te komen waarvoor een flash-only-site absoluut onontbeerlijk is, maar de nieuwe Boondoggle-site mist in al zijn flash-only launch-euforie alleszins volgende mogelijkheden (en ik zwijg nu even over oude stokpaardjes als accessibility en open standaarden):

  • printen: ik zie … een lege pagina. Ik wil ergens wel aannemen dat de associatie van de nieuwe brand met een onbeschreven blad potentieel heeft, maar ik veronderstel dat boondoggle -met de erfenis van het sterke i-merge- toch voor meer staat?
  • copy/pasten: Waarom ik dat zou willen? Om hun contactgegevens op te slagen op mijn computer bijvoorbeeld? Dat moeten ze toch kunnen appreciëren, niet?
  • seo: geen content in de html = geen google-hond die naar je content kraait. niks. nada. noppes. Of wacht, ik was te snel, er is blijkbaar toch tekstuele inhoud;

This content requires Flash Player 8. Get Flash and return when finished installing.

Maar ergens betwijfel ik of dit de SEO is die Boondoggle beoogt …
Ik ben ervan overtuigd dat dit kinderziektes zijn die Boondoggle de komende dagen/ weken wel zal oplossen, maar spijtig genoeg is flashonlysitus een resistent virus dat vooral onder marketeers ravage kan aanrichten. Misschien kan Boondoggle, na succesvolle bugfixing, zijn klanten genezen met een op eigen ervaring gebaseerde case?

4 thoughts on “i-merge wordt boondoggle en irriteert me nu al mateloos”

  1. Dood aan alle flashsites! 🙂
    Maar je hebt gelijk Flashsites zijn idioot. Stukken Flash kunnen de site een meerwaarde geven, maar volledige sites in Flash? Awoert!
    Codeboy

    Reply
  2. Hey Futta,
    Bedankt voor je reacties, ik heb ze hier intern doorgestuurd naar onze flash developers. Ze zullen waar mogelijk de kleine bemerkingen proberen te verhelpen. Het is natuurlijk zo dat ze al heel de nacht bezig zijn geweest de site online te krijgen en dat die dingen, de dingen zijn die onderaan op de TODO lijst staan. Je weet ook wel als je tegen een strakke deadline zit, zo’n dingen gebeuren.
    Ik wil toch even zeggen dat dit een campagne site is. Een tijdelijke site om onze rebranding te ondersteunen. Ik ben persoonlijk ook helemaal geen voorstander van volledige flash sites. Voor dezelfde redenen die jij net opnoemde.
    Voor de zoekmaschines hebben we natuurlijk ook nog onze blog als succesvolle SEO machine, dus de bal mis slagen op SEO vlak doen we niet hoor.

    Reply
  3. De i-merge site was vroeger ook toch al zo’n Flash-heavy geval? Net als die van De Mortierbrigade overigens. Wat is het toch met marketeers en ‘ooh, shiny things!’ websites 😉

    Reply
  4. bedankt voor de reactie jesse @ boondoggle
    2 opmerkingen toch;
    * je lijkt impliciet te stellen dat campagnesites slechts in mindere mate moeten voldoen aan de ‘best practices’ van webdesign, dat lijkt me een … avontuurlijk uitgangspunt
    * ik betwijfel of het maken van goeie html-pagina’s langer moet duren dan het in elkaar boksen van een flash-presentatie
    maar soit, ik kan maar hopen dat mijn blogpost “die dingen” een beetje hoger op jullie TODO-lijst duwt nu. succes alleszins!

    Reply

Leave a Reply to Jesse Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.