De volgende web (r)evolutie is hier (bijna)!

some logo, not telling you what it’s from though :-pWeb 2.0: been there, done that? En wat nu? Wel, Tim Berners-Lee en andere visionairen beweren dat de toekomst van het web semantisch zal zijn. Waarmee ze bedoelen dat informatie op het web betekenis moet krijgen voor machines (software), zodat die zelf verbanden kunnen leggen om die verzamelde data dan aan de gebruiker te presenteren. Het idee van Tim Berners-Lee is ondertussen al meer dan 5 jaar oud en er is in de praktijk eigenlijk nog niet veel gebeurd op het vlak van het semantische web. Maar nu lijkt er een doorbraak op til met een elegante en betrekkelijk eenvoudige oplossing om web-data te structureren.

microformats logo De volgende web (r)evolutie zou dan ook wel eens kunnen worden ontketend door microformats. Dat is informatie in gewone web-pagina’s die in de html-code extra getagged wordt, om diezelfde pagina ook voor machines en software bruikbaar te maken. Een heel eenvoudig voorbeeld met een gewone link:

<a href=”http://e-cafe.be/frank/”>frank goossens</a>

een beetje aanpassen naar

<div class=”vcard”><a href=”http://e-cafe.be/frank/” class=”url fn”>frank goossens</a></div>

en mijn naam en de url van mijn (shabby) homepage zijn ontsloten middels de hcard-microformat en daarmee ook “machine-readable”! Voor hcard zijn er nog veel andere attributen (adres, geboortedatum, nickname, foto, …) en daarnaast zijn er ook microformats voor bv. kalenderinformatie (hcalendar), recensies en tags. In die laatste incarnatie worden microformats overigens nu al ondersteund door zowat alle blogsoftware.
Ja, en dan?
En wat kunt ge daar dan mee Goossens? Awel; de gestructureerde informatie in microcards kan in principe gelezen worden door je browser, door zoekmachines of door andere gespecialiseerde software. En daar kan die data aangevuld worden met andere gestructureerde informatie om al dat moois dan voor uw en mijn gebruiksgemak te presenteren. Het valt bijvoorbeeld te verwachten dat zoekrobotten (technorati heeft dit al in de keuken staan) microformat-informatie zullen verwerken en gebruiken om zoeken op iets als “alle events in Gent van 14 tot 23 juli” in kalender-formaat mogelijk te maken. Of dat je browser microformats herkend en je die rechtstreeks in je contact-, kalender-applicatie of in google earth/ maps kunt binnenhalen (spoiler: dat kan nu al, lees vooral verder).
Veel beter uitgelegd
Vorige maand hield FF-user experience designer Alex Faaborg een presentatie over microformats die in dit kader zeker mag gezien worden (link naar slideshare-presentatie).
De doorbraak
operator screenshotMicroformats bestaan ondertussen 2 jaar, maar er zijn een paar stevige redenen waarom de doorbraak er in 2008 zit aan te komen; ze zitten dus in Firefox 3 en Internet Explorer 8 zal die vermoedelijk ook ondersteunen (Gates gaf zijn zegen in 2006). Er is overigens nu al een microformats extensie beschikbaar voor Firefox 2; Operator, ontwikkeld door een IBM-developer, dat kan ook al tellen als geloofsbrief. Operator vormt overigens de basis van de microformats-ondersteuning in FF3.
Anderzijds lijkt er ook aan de kant van websites ook wat te bewegen: sites als upcoming.org, plaxo, salesforce en linkedin bieden hun info nu al via microformats aan. Aan de kant van “website beheer software” zijn ontwikkelaars van open source systemen als Drupal, MediaWiki en WordPress microformats aan het integreren. Het lijkt me niet meer dan logisch dat dit een selectiecriterium voor keuze van corporate webcms’en zal worden (waarbij CMS’en die op basis van contenttypes werken, duidelijk in het voordeel zijn).
Hoort U het ook?
Wat ajax gedaan heeft voor web 2.0, zullen microformats voor <insert buzzword here> doen; met betrekkelijk eenvoudige technologie de basis leggen van ontwikkelingen die het web naar een volgend niveau kunnen tillen. Wie een site beheert waar contact-gegevens of gebeurtenissen op gepubliceerd worden, heeft de klok horen luiden, ga nu uw klepel zoeken!
Meer info: