Heulen met de vijand

Afgelopen zaterdag werd in “Interne keuken” op Radio1 de eeuwige discussie over auto versus minder auto nog eens opgerakeld. Niet dat ik geluisterd heb, ik was op dat moment mijn fietsketting aan het smeren of zo, maar deze tweet van ex-collega Jeroen Fossaert raasde wel voorbij in m’n Facebook-stream;

Radio 1 over ‘mijn auto mijn vrijheid’. Discussie nonsens zolang bvb BRU – Diegem sneller per wagen dan trein. (cc @filletk )

Zo’n uit z’n verband gerukte stelling zet me aan het denken natuurlijk. Bedoelt Jeroen dat het simpele feit, dat de auto op die route sneller is, elke discussie over minder auto dan ècht volledig overbodig maakt?
Maar de tijd van m’n grote gelijk heb ik enkele verjaardagen geleden al achter me gelaten en terwijl ik de druk in de banden van m’n vouwfiets nog eens controleerde, bedacht ik dat auto-liefhebbers eigenlijk de grootste pleitbezorgers van het openbaar vervoer zouden moeten zijn. Want meer pendelaars op de trein, dat is minder file voor de Jeroenen. Omgekeerd zouden treinreizigers dan kunnen ijveren voor meer auto; meer plaats om de benen te strekken en minder hoge piekuur-belasting van materieel en netwerk en dus minder vertragings-ellende.
Als iedereen zo pleitbezorger wordt voor “de andere”, zullen de wetten van vraag en aanhod op basis van al dat egoïstisch altruïsme de weegschaal in een quasi goddelijk evenwicht brengen! Of misschien verandert er zo weinig of niets, maar we nemen het dan wel voor elkaar op en dan hebben we ten minste dat warme gevoel van verbondenheid. Liefde is heulen met de vijand!
(voor wie het zich afvraagt; de treinrit Brussel (Noord) naar Diegem duurt 11 minuten)

6 thoughts on “Heulen met de vijand”

  1. Enkele van mijn collega’s rijden op dat traject. De laatste weken is de trein ‘s ochtends gemakkelijk zo’n 10 minuten te laat.
    Je kan bij die 11 minuten dus nog gemakkelijk wat bijtellen…

    Reply
  2. Ik heb geen wagen (ook geen rijbewijs) en het is beter voor de andere weggebruikers dat dat zo blijft. Ik rij niet, ik moet nog drinken enzo.
    Over het algemeen reis ik ook met de trein.
    Voor pendelen en “reizen” valt de trein wel mee. Als je pendelt, is het vooral de bedoeling om op bestemming te geraken. Soms duurt dat eens wat langer, en het is inderdaad niet zo prettig om uren op een koud station te staan omdat er weer eens wat stuk is.
    Het probleem is dat treinen in België zowel ontzettend onbetrouwbaar als low-density zijn. Als je op de tien minuten een trein hebt, maakt het weinig uit dat er eens eentje te laat is of niet komt opdagen. Met slechts een trein per uur echter, is dat verschrikkelijk vervelend.
    Ik maak altijd graag de vergelijking met Tokyo…

    Reply
  3. Hoi, leuke informatieve site. Ik heb laatst een vouwfiets gekocht en wil nooit meer zonder, daarom heb ik ook een overzicht gemaakt van degelijke vouwfietsen, voor op de camping, in de trein, in de camper of op de boot.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.