deredactie.be down, depannage-versie op futtta.be

Het loopt niet zo lekker op deredactie.be; de videozone deed firefox en safari crashen, invalid atom-feeds veroorzaakten stack-traces op http://m.beta.deredactie.be en de hele site is momenteel kapot.
Wie op deze blog terechtkomt op zoek naar deredactie; op http://futtta.be/deextractie/mobile.php?deffont=medium kun je tijdelijk de inhoud van deredactie raadplegen. Het is een onafgewerkte (en normalerwijs overbodige) light versie van deredactie op basis van de eveneens onofficiele volledige feed die op http://feeds.feedburner.com/deprotestactie te vinden is.
Yet another great post powered by mlogger

Surfen en duiken met vader Piccard

Surfen is al muisklikkend leren. Gisterenavond bijvoorbeeld, las ik op deredactie.be over de onderwaterrobot Nereus die in de 11km diepe Mariana-kloof dook en dat de bemande Trieste daar in 1960 al tot diezelfde diepte afdaalde. Leergierig gooide ik “Trieste” in de Wikipedia search en las  daar dat die Italiaanse bathyscaaf begin jaren ’50 werd ontworpen door de Zwitser Auguste Piccard (die van 1922 tot 1954 Professor Fysica aan de ULB was). Nadat de Amerikaanse marine in 1958 eigenaar van de diepzee-duikboot was geworden, daalde zoon Jacques Piccard in 1960 inderdaad mee af in die Mariana-kloof. En terwijl ik de pagina verder scan (lezen is zo passé), zie ik deze tekening:
de trieste op wikipedia, klik door voor de svg-versie

Die ken ik ergens van! Suske en Wiske! Ik Google nog een beetje en inderdaad, in “De IJzeren Schelvis” stond een dwarsdoorsnede van de gelijknamige bathyscaaf van Professor Barabas;

de ijzeren schelvis

Nog wat rond klikken op Wikipedia en zoeken in het fantastische Time-archief en het wordt duidelijk waar Willy Vandersteen z’n inspiratie voor de duik-wedstrijd tussen “De IJzeren Schelvis” en de “Barracuda” vandaan haalde. In 1954, het jaar van publicatie van “De IJzeren Schelvis” in De Standaard, waren de Franse marine en het Italiaanse Trieste-team rond vader en zoon Piccard verwikkeld in een wedloop  om het diepzee-duikrecord op te eisen. De Franse bathyscaaf was overigens een gewijzigde versie van de eveneens door Piccard ontworpen Belgische FNRS II (FNRS was de naam van geldschieter “Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek” dat ook Piccards’ stratosfeer-ballon financierde).
Professor Barabas’ Schelvis was, getuige de tekening hierboven, een geduchte concurrent voor de FRNS III en de Trieste; 4000 meter was maar een fractie minder dan de recorddiepte die de Franse bathyscaaf in maart 1954 bereikte. Maar in tegenstelling tot Auguste en Jacques Piccard, zijn Suske en Wiske en Professor Barabas de daaropvolgende jaren niet meer teruggegaan. Maar eenmaal je de parels van het geluk in Alanta hebt gevonden, is er niet veel reden om nog terug te gaan, toch?

deredactie.be doet full monty in de feed; applaus!

De nieuwe versie van deredactie.be is een grote stap vooruit. Niet zozeer omwille van wat ge wel, maar eerder om wat ge niet -direct- ziet; ze hebben hun inhoud bevrijd. De atom-feeds lijken nu immers de volledige artikels te bevatten. Ge kunt niet zeggen dat ze stil blijven staan, daar aan de Reyerslaan! Applaus!

Mijn deredactie-journaalplayer gefixt

Dju, m’n journaalplayer is was kapot!
Dat heb je natuurlijk met spielereien op basis van ongedocumenteerde 3rd party xml-feeds; als de bron wijzigt, dan werkt je webhackje ook niet meer. De atom-feed die ik gebruikte, was sinds de lancering van de videozone (en de stille redesign) van deredactie immers niet meer beschikbaar.
Uit een snel testje bleek dat de nieuwe videozone andere feeds (voor Journaal en Terzake) gebruikt. Die feeds bevatten zowel entries voor de integrale afleveringen van de afgelopen dagen als voor alle individuele fragmenten uit die verschillende edities. Aangezien een entry in de ATOM-file evenwaardig is aan elke andere entry, wordt de relatie tussen die verschillende entries dan maar in de comments in de XML meegegeven. Of hoe XML ook gestructureerde rommel kan zijn.
Maar aangezien er op deredactie nog altijd geen grote knop “Bekijk hier het Journaal” staat, omdat een kat zijn jongen niet terugvindt in de videozone en vooral omdat ik het niet leuk vind als mijn speledingetjes niet meer werken, heb ik één en ander toch aangepast aan de nieuwe feeds (waarbij ik op basis van de titel de individuele fragmenten van de meest recente aflevering uit de ATOM-feed filter).
Hoera, m’n journaalplayer werkt dus terug.

Stop software patents

Really, sign this petition
stopsoftwarepatents.eu petition banner
If in doubt, just check out some of these European software patents;

  1. Webshop: Selling things over a network using a server, client and payment processor, or using a client and a server – EP803105, EP738446, EP1016014
  2. Order by cell phone: Selling over a mobile phone network – EP1090494
  3. Shopping cart: Electronic shopping cart – EP807891
  4. Adapt pages: Generate different web page depending on detected device – EP1320972
  5. Related results: Show related results if customer likes the current ones – EP628919

So stop coding that fancy webapp now and go sign that petition!

SP.Anciaux; partij spartelt tegen

Dus Caroline Gennez en den Baard voerden de “Partij” in sp.a af om een handvol “Progressieven” binnen te halen en zijn nu verwonderd dat de partij tegenspartelt? Misschien hebben ze soortgelijke plannen met de “a” in de naam; een handvol ACW”ers, oud-Agalevers en andere Alternatievelingen staan ongetwijfeld te drummen om ook een letter te krijgen.
Dergelijke minimalistische verruimingsoperaties bieden echter weinig meerwaarde. Integendeel, de sp.a verliest op die manier verder van haar eigenheid. En is die wazige positionering niet juist één van de redenen voor de slechte resultaten bij de verkiezingen in 2007 en in de opiniepeilingen?
Mag ik daarom een tegenvoorstel doen? Laat die gedemodeerde “a” terug vallen en voer als SP (“Socialistische Partij” of “Socialistisch Progressieven” als U dat echt wilt, zolang het maar “Socialistisch” is) keihard oppositie tegen de sociaal-economische politiek van deze regering. Als Johan, Caroline en Bert zich daar niet in kunnen vinden, mogen ze gerust een stapje terugzetten. Dan mag één of andere oude bulldog wat mij betreft gerust nog even uit zijn kot komen.

Free your content now!

Bert Van Wassenhove considers RSS to still be “a diamond in the rough” which has not yet been picked up by the mainstream public. The reason for this, according to him, is that:

[Newspapers] copied their paper/website logic to RSS feeds without adapting it to the medium. As a result, you get long lists of news articles with no difference between front-page news and a small article at the back of the newspaper.

To solve this problem, he proposes editors to (also) offer a “front-page feed”, which would contain only the most popular (automatic) or most important (handpicked) items.
Not a bad idea at all (are you listening, deredactie?), but even more important; shouldn’t news-websites start treating RSS as a publication-channel in its own right, containing the entire article (and why not even enclosures for AV-material)? Because, expecting me to click through, seriously?

RSS-feeds can indeed be a great way for readers to focus on content, without the overhead of the “normal” website-context. Heck, I’d even accept some text-ads and links to related items in there if need be. Publishers will sooner or later really have to let go of the concept of their (semi-)walled garden as the only place where visitors are allowed to consume their content (as they had to let go of the paper-only distribution-model). Focus on reach (“content views”) instead of pageviews, allow your readers to decide in which context the content is consumed (think rss-reader, think syndication, think mash-ups, …)!
I happened to stumble across this full atom-feed for deredactie.be, containing entire articles and enclosures for images, audio and video and it’s just great! I’m sure it could help info-overloaded users to keep more up-to-date with the news and that an official (because this one isn’t) full feed from deredactie could massively improve the reach of the great VRT nieuwsdienst content (according to CIM they’re really not doing that great when compared to the competition).
So, let me quote Bert; “Mr. editor in chief, please help RSS to become the success it deserves to be” and I’ll happily add “Set your content free!” to that.

Twitterless Twaddle


Indien ik zou twitteren, dan had ik de afgelopen dagen misschien het volgende getetterd;

  • @blogologie: Skyfire doet flash zegt ge? Amper, probeer maar eens een flash-spelletje te spelen. En traag dat dat is!
  • Mensen die mijn naam googlen en zo op mijn blog terecht komen, zouden die aan het “researchen” zijn voor de RFP die ik uitstuurde?
  • @eskimokaka: Atheïsten zijn ook maar agnosten die geloven dat ze het beter weten.
  • Beseffen bloggers die hun commentsysteem vervangen door Typepad Connect of Disqus dat search crawlers dan helemaal geen commentaren meer zien?
  • @lvb: “Wordt Obama een Clinton of een Carter?” is een interessante titel, maar waarom gaat het artikel daar dan niet over?

Over Skyfire (eens kijken of ik een network sniffer kan vinden voor Symbian) en de social comment-hype heb ik het later nog wel eens, peins ik.

Asgrante en gezellige Lokeraars in de clinch

De Lokerse politie doet zijn kleinzerige reputatie weer alle eer aan; een paar maanden na de publicatie van een weinig genuanceerd editoriaal in het satirische “De Lokersen Asgranten”, diende korpschef Patrick Trienpont een klacht in tegen dit beleidskritisch “jaarblad”, wegens smaad en aanzetten tot smaad. De asgrante redactie ging enkele dagen geleden in de tegenaanval met een persbericht en een artikel op Indymedia. Vandaag tenslotte, kroop zelfs de Burgemeester van Lokeren achter het toetsenbord, om op Indymedia zijn beleid en zijn politie te verdedigen.
Tot zover de context, hieronder mijn reactie zoals die ook op Indymedia staat;

Alhoewel het verhaal van de ontslagen straathoekwerker hier op Indymedia mijn vertrouwen in het Lokerse beleid niet direct versterkt, kan ik bij gebrek aan kennis ter zake niet echt ingaan op de manier waarop Burgemeester en politie al dan niet aan preventie doen.
Maar ik erger me, zoals veel Lokeraars in mijn omgeving, wel aan de aanwezigheid van de dure bewakingscamera’s, aan de onvriendelijkheid van dat soms nadrukkelijk aanwezige blauw op straat (al dan niet te paard) en aan de wijze waarop de politie verslag doet van elk akkefietje in een schijnbaar krampachtige poging om het eigen optreden en het gebruik van de bewakingscamera’s toch maar te verantwoorden.
De manier waarop Commissaris De Clercq tijdens de Lokerse Feesten de pers dagelijks van elk incidentje (een gestolen paraplu! een afgerukte ruitenwisser!) op de hoogte bracht, was inderdaad zo triest dat het bijna lachwekkend werd. Dankzij de bewakingscamera’s, zo deelde de man trots mee, kon men zelfs een heuse coke-snuiver en een vechtende feestganger inrekenen!
Dat de flikken politie al een tijdje kwistig boetes uitdeelt omwille van smaad en nu één van de weinige kritische publicaties 3 maanden na publicatie voor de rechter wilt slepen, is er wat mij betreft heel wat méér over dan de gewraakte tekst zelf.
Dus nee burgemeester, “met z’n allen blij zijn dat Lokeren een gezellig stadje is” en voor de rest braaf glimlachen naar de bewakingscamera’s terwijl “De Lokersen Asgranten” voor smaad wordt aangeklaagd, is voor mij géén optie.
Awoert politie, boe Burgemeester!

Terwijl ik ter stoffering van deze tekst een paar links aan het verzamelen was, las ik in Het NIeuwsblad van vandaag dat de stad net op dit moment beslist heeft om nog eens 6 camera’s bij gaat plaatsen, bovenop de 18 die al in werking zijn. Nu moeten ze dat hoogtechnologisch surveillance-systeem enkel nog leren om Asgrante Lokeraars en aanzetters tot wildplassen tot op het web te volgen en dan ben ook ik gezien.
Ondertussen is er van de vermiste fietspaden in de Uebergdreef nog steeds geen nieuws. We houden U, met hulp van de misdaadcommunicatie-specialisten bij de Politie, vanzelfsprekend verder op de hoogte van deze onrustwekkende verdwijning in de Bronx van het Waasland.

Hoegin over racisme & Obama

Image from discussion thread on freerepublic.com.Met de verkiezingsnederlaag van de Republikeinen afgelopen week in de USA, komt er een einde aan 8 jaar “neocon” beleid onder George W. Bush. Daarmee verliezen conservatief en libertair Vlaanderen ook direct één van hun grote roergangers. Net als in Amerika (en zoals bij ons ter linkerzijde, sinds die djoef op ons muil) wordt er in Vlaamse vrijheidslievende kringen volop gediscussieerd over wat er fout liep. Zo kwam Filip Van Laenen (ofte Hoegin) op groepsblog inflandersfields.eu met volgende merkwaardige stelling;

[…] waar is de mediastorm over het feit dat maar liefst 95% van de zwarten voor Barack Obama heeft gestemd, toch wel duidelijk een racistisch getinte uitslag? […] Historisch gezien hebben de zwarten altijd voor de Democratische presidentskandidaat gestemd. […] in 2004 wist John Kerry zelfs 90% van de zwarte stemmen voor zich te winnen. Nemen we nu de uitslag van John Kerry als basis, dan mogen voor elke vijf stemmen voor de Republikeinse kandidaat 45 stemmen voor de Democratische kandidaat verwacht worden. Of nog, op dinsdag gingen maar liefst 50% van de zwarte stemmen in de eerste plaats omwille van racistische motieven naar Barack Obama.

Wauw, indrukwekkend! Maar wacht even, waar komt die 50% eigenlijk vandaan? Hoofdrekenen is nooit mijn ding geweest, maar misschien toch even de cijfers op een rijtje zetten;
  1. 2008: 95% van de zwarte stemmen waren voor Obama
  2. 2004 met Kerry als Democratisch kandidaat:
    • 90% van de zwarte stemmen gingen naar Kerry
    • dat is 45 stemmen voor Democraten (voor elke 5 voor Republikeinen)
  3. 95% (Obama) – 45 (Kerry) = 50%

Zou het? Nee, ik kan amper geloven dat Van Laenen, die regelmatig interessante analyses over politieke opiniepeilingen in België schrijft en dus toch over een basiskennis wiskunde zou moetne beschikken, zo’n eenvoudig berekening domweg verkeerd zou maken. Als je het sommetje correct berekent (((95/100)-(45/50)) of nog ((95/100)-(90/100)) en dus niet ((95/100)-(45/100))), kom je immers op een verschil van 5% en niet 50%. Of racisme voor die 5% extra stemmen inderdaad een motief was, is helemaal  nog niet bewezen.
Nee, Hoegin moet zijn stelling op andere argumenten gebaseerd hebben, toch? Gaat hij er misschien van uit dat er in het segment van de zwarte kiezers ongeveer evenveel stemmen naar Republikeinen als Democraten zouden moeten gaan, zoals dat “give or take a few” ook bij de volledige kiesgerechtigde populatie het geval is? Dat met andere woorden 45% van de zwarte kiezers (95%-50%) eigenlijk voor de Republikeinen hadden moeten stemmen maar dat niet deden omdat ze liever op een zwarte democraat stemden? Maar nee, dat kan ook niet kloppen; want zoals Van Laenen zelf schrijft, konden Kerry (90%), Gore (85%) en Clinton ook altijd op een stevige meerderheid van de zwarte stem rekenen. Het Afro-Amerikaans stemgedrag lijkt dus vooral door stevige affiniteit met (het programma van) de Democratische partij te verklaren.
Rest ons nog 1 mogelijke verklaring; Hoegin is ervan overtuigd zijn dat Clinton, Gore en Kerry (en bij uitbreiding de hele Democratische partij) Afro-Amerikaans zijn en dat de historische voorkeur van zwarte kiezers voor Democraten enkel en alleen daar aan te danken is. Plat rascisme mijnheer, absoluut! … Misschien moet ik Filip Van Laenens politieke analyses van de opiniepeilingen ook eens iets grondiger lezen?