Deze ochtend het parcours van het WK Gravel 2025 gereden. Best stoffig!
Futtta-land
Blogposts on blog.futtta.be met een directe of indirecte link met mezelf.
Is programmeren echt zo moeilijk dan?
Sinds begin dit jaar probeer ik als newbie coach te helpen bij CoderDojo Genk. Ik moet eerlijk zijn, ik ken nog niet écht veel van Scratch en nog veel minder van micro:bit, maar ik ga ervan uit dat dat wel zal komen. Soit, afgelopen weekend vertelde de moeder van 2 deelnemers me dat programmeren haar zo moeilijk lijkt. In de chaos van het moment heb ik daar amper op geantwoord, maar die opmerking heeft de schoolmeester in mij toch een beetje wakker gehouden. Want is programmeren echt zo moeilijk? Als een “leek” het werk van een échte developer op het scherm ziet, lijkt dat ongetwijfeld ondoorgrondelijke tekst met hier en daar enkele herkenbare Engelse woorden waar verder kop noch staart aan te krijgen is. Het succes van Scratch is dat het die letterspaghetti verbergt achter mooi gekleurde blokjes die logisch in elkaar kunnen worden geklikt om zo de basisconcepten van het programmeren spelenderwijze aan te leren. Maar zitten er achter die Scratch-blokjes eigenlijk geen eenvoudige ideeën die iedereen zou kunnen begrijpen?
Ik probeer even met een denkbeeldig spelletje waar je een vliegtuigje moet besturen;
- in elk computerprogramma (software) zitten er acties; toon een vliegtuigje en een achtergrond, … (dus dikwijls “uitvoer” naar de gebruiker van de software)
- er is logica om de gebruiker toe te laten om die actie te beïnvloeden (de invoer of input), bijvoorbeeld het pijltje naar boven of beneden om het vliegtuigje te besturen
- die invoer wordt getoetst aan “als … dan” voorwaarden (testen): dalen of stijgen is afhankelijk van welk pijltje wordt ingedrukt, maar een voorwaarde kan even goed controleren of de positie van het vliegtuigje te laag vliegt waarop het crasht of landt (een nieuw actie dus)
- software zal dikwijls informatie bijhouden (en soms tonen) in “variabelen“, bv. de huidige positie van het vliegtuigje of een score of het aantal levens dat je nog resten in een spel
- als scores worden bijgehouden kan om de high scores te tonen een lus gebruikt worden. zo een “loop” kan een vast aantal keer doorlopen worden (zoals een top 5 om de eerste vijf resultaten uit een al geordende lijst), maar een lus kan ook doorlopen worden tot er aan een voorwaarde voldaan is (bijvoorbeeld als je een oneindig aantal pogingen krijgt om woord te raden, in dat geval blijf je in die lus tot je het woord geraden hebt).
Is dat echt alles? Nee, er komt natuurlijk meer bij software development kijken; het opvangen van fouten, de code veilig maken voor hackers, de code leesbaar en onderhoudbaar houden voor collega’s zorgen voor technische documentatie, zorgen voor automatische testen en het communiceren met databases of andere software om maar een paar zaken te noemen. Vanzelfsprekend bevat zowat elk stukje software honderden of duizenden acties, voorwaarden, loops, variabelen en databank velden, maar bovenstaande concepten geven wel een beeld met welke betrekkelijk eenvoudige basisblokken software wordt geschreven.
Programmeren is in de eerste plaats dan ook volgens een bepaalde logica nadenken. De juiste vragen stellen en proberen, falen, je afvragen waarom het niet werkt en met dat nieuwe inzicht opnieuw proberen tot het werkt. Dat heb ik dikwijls ook geantwoord op de Coderdojo aan de Scratchende kinderen/ tieners; “Wat denk je zelf dat er moet gebeuren?” en “OK, probeer het eens en kijk of het werkt”. En zo leer ik ook beetje bij beetje Scratchen 🙂
New (old) bicycle; going to gravel
I bought a 2nd hand gravel bike today because my race bike (Cube Agree GTC SL) is really not well-suited to safely ride in icy/ wet conditions. So happy to show off my new old Specialized Diverge which I will happily also take off-road 🙂
![]()
Lopen er Limbugse mijngangen onder uw bed?
Lopen er gangen van de (Belgisch) Limburgse mijnen onder uw huis? Dat kunt U misschien aan de hand van onderstaande “ongeveer juiste” kaart zien, die ik uit nieuwsgierigheid op basis van de kaart van de Facebook-pagina van de “Kempense Steenkoolmijnen – vriendenkring” maakte. De positionering is op basis van de loop de Maas gedaan en zou dus min of meer correct kunnen zijn.
Op het eerste zicht geen gangen onder mijn huis, maar als we rekening houden met een serieuze foutenmarge (die Maas paste niet 100%), kunnen we daar toch niet zeker van zijn 🙂
Fietsen met een glimlach op winterzonnewende
Op mijn fietstochtje vandaag, terwijl ik door Borgharen reed, schonk een mij voor altijd onbekende wandelaar me een gulle glimlach. Amper een secondje verbondenheid en dan de zon die kort daarna doorbrak en mij Winterzonnewende op de fiets was memorabel!
Ik ben bijna 57 en …
Fuck, ik word volgende week 57! Eigenlijk heb ik daar best vrede mee, net als met mijn kalend hoofd. Maar anderzijds stellen mensen zich af en toe de vraag wie ze zijn en ook daar ben ik geen uitzondering op.
Ik ben onder andere:
- een ongelukje waar mijn ouders uiteindelijk wel blij mee waren
- niet echt geworteld in één streek of gemeente (ondertussen al 15 keer verhuisd)
- over het algemeen tevreden en af en toe gelukkig
- de huidige maar niet de originele ontwikkelaar van Autoptimize (een WordPress plugin)
- noch project manager, noch functioneel of technisch analist, noch ontwikkelaar, maar iets onbestemds tussen die dingen in
- niet slim, maar ook niet dom, zoals de meeste mensen zeker?
- noch een leider noch een volger (of misschien wel een beetje van allebei afhankelijk van de omstandigheden)
- maar dan toch eerder “go with the flow” dan tegen de stroom in, ik heb nooit bewust het “smalle, moeilijke” pad gekozen
- een beetje een einzelgänger toch (geen wonder dat mijn sporthart voor solo fietsen en -vroeger- lopen klopt)
- nieuws- en leergierig (alhoewel dat laatste een beetje lijkt af te nemen?)
- niet eergierig; ik hoef niet per se erkenning, ik heb nooit een carrière gepland (gelukkig wordt dat minder verwacht van een vijftiger) en heb nooit de drang gehad om “de beste” te zijn
- lui, of dan toch alleszins niet écht een harde werker
- snel afgeleid
- ergens tussen onzeker en angstig over de toekomst van mens en menselijkheid (voorlopig neigt te wijzer nog meer naar onzeker, maar het gaat de verkeerde kant op)
- fietser en Strava-stoefer
- woordenlegger in WordFeud (@futtta)
- spelend student Spaans op Duolingo (ook daar @futtta)
- een lezer (Goodreads profiel hier) maar ik vind dat ik te weinig diepgaand begrijp en te weinig onthoud van wat ik gelezen heb
- een ex-Getuige van Jehovah (tot mijn 16de ongeveer)
- vroeger gepest (oa omwille van voorgaande en omdat ik scheel keek)
- soms (een beetje) eenzaam
- dikwijls overprikkeld als ik “onder de mensen” ben
- geen “conversationalist” (maar ik luister graag)
- een gematigd drinker, maar aan dat matigen moet ik mezelf af en toe herinneren (streefdoel: 3 dagen per week geen alcohol)
- niet zo grappig als ik zou willen (mijn dochter zou dat bevestigen)
- soms een beetje vreemd veronderstel ik, maar ik vind dat meestal niet erg, behalve wanneer ik plots -en te laat- besef dat iets ongepast en/of raar was
- soms laf (ik hou niet van confrontaties)
- saai, maar ik denk dat zowat iedereen dat is?
- en dus bijna 57 en kalend
Orange BE; ik wil uw rommel-apps niet op mijn foon!
Net Orange via eSim geactiveerd op mijn Fairphone 6 en voor ik het door had werden “App Center”, “Phone” (beiden van Orange group) maar ook … TikTok geïnstalleerd. Ik was daar niet blij mee. App Center kan ik zelfs niet de-installeren, alleen desactiveren. Fuckers!
Die ochtend in het bos
Deze ochtend op dagelijkse wandel in het “Mechels Bos” met onze iets grotere hond (Maya, Roemeense adoptiehond met naar we vermoeden wat collie en wat berghond genen, ze is idd groter dan Mamita onze quasi-chihuahua) hoorde ik een vreemd geluid. Luister hieronder even (geen bewegend beeld, maar foto van hier in de buurt); het beest bleef een hele tijd stil en het is niet heel luid;
Ik dacht even aan een everzwijn (die zitten hier ook) maar aangezien die niet in bomen klimmen en het geluid wel degelijk van boven in de bomen kwam heb ik het opgenomen en naar m’n vrouw gestuurd die een vogelgeluid-identificatie-app heeft draaien en het zou dus … een raaf zijn! 🙂
Fitbit zegt: frieten eten is ook een sport
Gisterenavond hebben we ons nog eens op friet van het frietkot gesmeten en tijdens die schranspartij trilde mijn Fitbit goedkeurend. Op het einde van de rit rekende mijn niet-toch-niet-zo-slim horloge me voor dat ik gedurende 36 minuten vet had verbrand en zo 285 caloriën had verbruikt. Goed toch?

Replacing my aging Nokia 6.1 with …
I had been a happy user of the Nokia 6.1 I bought 3 and a half years ago, but with battery life slowly going down and both OS major updates and security-updates having stopped it was time to find a replacement.
Although the tech reporters and vloggers were underwhelmed by the screen (no Oled or Amoled, only 60Hz refresh rate) and CPU (the SM4350 Snapdragon 480 is considered too slow), I choose the Nokia X20 because:
- bare-bones Android One experience
- 3 years OS & security updates
- 3 years warranty
- 128GB memory & 8GB RAM
- 5G
And you know what? This old man has no issues whatsoever with the screen or CPU. The only downside: the eco-friendly backcover is pretty ugly. But all in all pretty good hardware for a very reasonable price (€339 incl. VAT), so if all is well I won’t bother you with boring smartphone-news until 2024? 🙂